Maak kennis met Ruud Grob

Altijd op zoek naar mogelijkheden

Mijn werkende leven begon in 1980 in de bouw, als timmerman. Hard werken en altijd zoeken naar nieuwe mogelijkheden zat toen al in mijn karakter. Dus ook toen ik door rugklachten mijn werk niet meer kon doen, ontwikkelde ik me op een andere manier. Ik haalde mijn uitvoerings- en calculatiepapieren, kreeg een leidinggevende functie en werd mede-eigenaar van een klein bouwbedrijf.

Daarna werkte ik 9 jaar lang voor een grote woningcorporatie op de afdeling vastgoedonderhoud, eerst als projectleider, later als manager en nog eens 9 jaar als commercieel- en vestigingsdirecteur voor een groot vastgoedonderhoudsbedrijf.

Ik kan wel zeggen dat ik in mijn loopbaan aan de opdrachtgevers- en opdrachtnemerszijde van het vastgoedonderhoud gestaan heb, met verschillende petten op. Hierdoor ken ik niet alleen de ins en outs, maar ook heel veel mensen en organisaties. Voor mij is het dan ook een hele kleine wereld.

“Ik ontdekte in welke mate persoonlijke blokkades, belangen en negatieve patronen een organisatie kunnen belemmeren.”

Van strategie naar operationeel

Ik leerde steeds meer bedrijven ‘binnen de muren’ kennen, en er was iets wat me begon op te vallen. Steeds vaker zag ik dat managers naar strategisch niveau werden geschoven, zonder dat ze kennis of zelfs binding met de werkvloer hadden. Het moest op een bepaalde manier gebeuren, waarbij de uitvoering in de praktijk pas later werd bekeken. Ik ontdekte dat er een ‘gat’ zat op tactisch niveau, en dat dit bijna altijd de reden was van organisatorische problemen. Met leegloop, conflicten, een slechte bedrijfscultuur en mislukte reorganisaties als gevolg. Ik ontdekte ook dat hier juist mijn kracht lag, in het verbinden van strategie met operatie met oog voor de mens.

Van de materie naar de mens

Ik leerde niet alleen de wereld van vastgoedonderhoud goed kennen, maar ook mezelf. Want naast vakkennis vond ik mijn persoonlijke ontwikkeling altijd al erg belangrijk. Zo leerde ik dat integriteit bij mij altijd op één staat, en dat stuitte soms op weerstand.

Onder andere door coaching zag ik in dat die weerstand altijd ergens vandaan komt. Persoonlijke blokkades, belangen of negatieve patronen die groei en ontwikkeling van een organisatie kunnen belemmeren. Daar moet je aandacht voor hebben als je iets wilt veranderen.

Ruud heeft in de afgelopen jaren met grote inzet een bijdrage geleverd aan ons mooie bedrijf. Hij is zeer kundig en heeft zich bewezen als een veelzijdig professional.

Kitty van der Velde

Algemeen directeur (CEO) Weijman en Mens-Zeist Vastgoedonderhoud B.V.

Diverse jaren prettig samen gewerkt met Ruud Grob. Coachend, samenwerkend en adviserend zijn in het oog springende eigenschappen. Ik heb hem leren kennen als een gedreven collega met passie voor zijn werk. Warm aanbevolen!

André Doorneweerd

Adjunct-directeur Mens-Zeist Vastgoedonderhoud B.V.

Het begin van GROB

Dat besef was voor mij aanleiding om me in 2019 vanuit mijn eigen bedrijf GROB volledig toe te leggen op organisatorische vraagstukken bij bedrijven die zich bezig houden met het onderhoudsproces, waarbij ik mensen en proces in verbinding breng. Dit doe ik in de vorm van interim- en projectmanagement en organisatieadvies en -ontwikkeling voor vastgoedonderhoudsbedrijven, vastgoedeigenaren, VVE’s en woningcorporaties. Inmiddels heb ik vanuit die zelfstandige rol al diverse functies mogen vervullen, waaronder als interim-directeur en bedrijfscoach.

Eerlijk advies, zonder opsmuk

Gun je jouw bedrijf ook een nuchtere, eerlijke kijk op jouw organisatievraagstuk? Sta je open voor oprecht advies en/of een samenwerking voor langere termijn? Ik kom graag bij je langs voor een adviesgesprek en een bak koffie.